Veckans hus – Byggnadsminne / Protected buildings

Veckans tema är byggnadsminne på Veckans hus. Insåg när jag läste listan på byggnadsminnen i Malmö att jag redan fotograferat flera av byggnaderna under den senaste månaden. Så jag fuskar lite och lägger länkar till tidigare bilder.

Djäknegatshusen fotograferade jag på lunchen. Av dessa hade jag redan fotograferat det hus som innehåller Teater 23 men det huset kommer här i repris. Hippodromen är också byggnadsminnesförklarad och dess ingång ligger i räckan med Djäknegatshus.

Kompanihuset ligger mellan Kalendegatan och Stortorget och jag fotograferade det på vägen hem.

Även Jörgen Kocks husRosenvingehuset  och Riksbankshuset som jag tidigare fotograferat är också byggnadsminnesskyddade.

Flensburgska huset och Hedmanska gården är också byggnadsminnen.

Och Malmö Centralstation som jag hade på en bild för en Fototriss är ett statligt byggnadsminne.

Klicka på första bilden för att följa bildspåret.

This week’s theme is protected building on Veckans hus. Realized when I read the list of historic buildings in Malmö that I had already photographed several of the buildings in the past month. So I cheat a little and add links to previous pictures.  I photographed the houses on Djäknegatan on my  lunch. Of these, I had already photographed Theater 23 but that picture will appear in this post. Hippodromen is  also a protected building and its entrance is on Djäknegatan. Kompanihuset is located between Kalendegatan and the Stortoget, and I photographed it on my way home. The Jörgen Kock  house, Rosenvingehuset and Riksbankshuset are also protected buildings. Flensburgska huset and Hedmanska gården are also listed as protected buildings. And Malmö Central Station is a national monument. Click the first image to follow the track image.

